Terminy
Wiosna 2023
Lokalizacja
Gdańsk, Gdynia
Program
Zaawansowane manewrowanie jachtem, planowanie podróży
Szkolenie manewrowe – Gdańsk
4-dniowe praktyczne szkolenie na jachcie
Masz w planie swój kapitański rejs, jednak czujesz, że to jeszcze nie ten moment? Masz już uprawnienia, ale twoje szkolenie ograniczyło się do „jak zdać egzamin” zamiast nauczyć Cię tego, co zrobi Cię kapitanem? Albo może po prostu wychodzisz z założenia, że nauki nigdy za wiele, szczególnie na morzu?
Nieważne z jakiego powodu tutaj trafiasz – podczas naszego szkolenia naszym celem będzie przekazanie Ci jak największej, solidnej dawki wiedzy i umiejętności, które w przyszłości wykorzystasz na wodzie. Główny naciski na szkoleniu kładziemy na manewrowanie jachtem: long-side, Y-bomy, zacieśniona cyrkulacja, cumowanie dziobem rufą, w lewo i w prawo, pod wiatr czy z wiatrem. Będziemy trenowali takie techniki jak: używanie szpringu dziobowego, rufowego, podejście z wykorzystaniem cumy rufowej (szczególnie przydatne przy bocznym wietrze!), manewr 'trzebieski’, brest 'holenderski’ i inne sztuczki, które pomagają w cumowaniu. Nie licz na taryfę ulgową, bo możliwości cumowania jest wiele, a my pokażemy Ci wszystkie możliwe sposoby, abyś później mógł wybrać ten najlepszy w danym porcie.
Jednak sama manewrówka to nie wszystko. Na podstawie naszego doświadczenia, przekażemy Ci praktyczną wiedzę, jaką każdy kapitan powinien posiadać:
Planowanie trasy – Skąd wziąć dane meteo? Co to znaczy przygotowanie nawigacyjne? Jak optymalnie wybrać trasę? Jak przygotować się (także jacht i załogę) do wejścia do portu? Pływanie do sąsiednich portów abyś na rzeczywistym przykładzie to właśnie Ty mógł odpowiedzieć na te wszystkie pytanie – my pokażemy Ci natomiast, jak to zrobić.
Obsługa radia VHF, czyli radiooperator SRC w pigułce – chcesz dowiedzieć się, jak obsługiwać w praktyce radio morskie? Jak porozumieć się z mariną, zgłosić wejście do portu, albo nawiązać łączność z inną jednostką? Umiejętność obsługi radia w codziennych sytuacjach to obowiązkowy punkt na liście każdego skippera. Podczas szkolenia na pewno dopiszesz go do swoich umiejętności.
BHP – bardzo często pomijane przez większość skipperów. Na naszym kursie dokładnie omówimy i pokażemy wam wszystkie środki ratunkowe w jakie wyposażony jest jacht – kamizelki ratunkowe, tratwa ratunkowa, koła ratunkowe, pirotechnika, EPIRB, UKF (czyli sposoby wzywania pomocy).
Silnik oraz instalacje elektryczne – dokładne omówienie „palcem” wszystkich podzespołów silnika. Znajdziemy filtr oleju, filtr paliwa, pokażemy oraz wymienimy wszystkim Wam dobrze (ale nie w praktyce) znany „propelerek”. Sprawdzimy filtry wody, chłodzenie w silniku, poprawność działania instalacji elektrycznych oraz jak zapobiegać podstawowym awariom na jachcie. Pokażemy także co to są i gdzie znajdują się heble oraz jak awaryjnie zgasić silnik gdy tradycyjne sposoby zawiodły.
Obsługa jachtu – Dokładnie pokażemy, które linki można – a które zdecydowanie nie można wyluzować, jak utrzymać kurs kompasowy, jakie są sposoby kotwiczenia oraz praktyczne ćwiczenia z rzucania i stawania na kotwicy.
Szkolenia poprowadzą doświadczeni i znani kapitanowie – kpt. Paweł Krakowiak oraz kpt. Skipper Romek






Dwa poziomy zaawansowania
Szkolenie realizujemy na dwóch poziomach – 'Standard’ i 'Ekspert’. Jaka jest różnica? Na obu realizujemy ten sam program i podobne ćwiczenia. Pływamy jednak różnymi jednostkami – na 'standardzie’ jest to jacht średniej wielkości, 39-42 stop. To idealny gabaryt dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją kapitańską przygodę. ’Ekspert’ to już wyżej postawiona poprzeczka – duży, cięższy 50-stopowy jacht. Ten wybór polecamy osobom, które mają już doświadczenie w manewrowaniu i chcą przenieść swój warsztat na wyższy poziom. Ze względu na różnice w wielkości jachtu, wariant expert wymaga dużo więcej wprawy i precyzji w manewrowaniu.
WARIANT EKSPERT
Jacht Bavaria 50 – 15 m długości, 75KM silnika, prawie 15 ton masy własnej. Okiełznanie takiego jachtu wymaga wprawy, ale pokażemy Ci, że nie jest to takie trudne 🙂
Pakiet Premium to gwarancja maksymalnie 4 osób na w załodze, czyli 50% więcej na manewry dla Ciebie! W wersji podstawowej pływamy w załogach 6+1
WARIANT STANDARD
Jacht Sun Odyssey 42DS / Sun Odyssey 39i – 13/12 m długości, ok. 50KM silnika, masa ok. 10t. Idealne dla osób, które chciałyby nauczyć się manewrowania jachtem 'standardowej’ długości.
Najbliższe szkolenia w wariancie standard planujemy w wiosną 2024r. Zaczynamy już w połowie kwietnia
MANEWRÓWKA NA KATAMARANIE
TERMINY SZKOLEŃ
W sezonie 2023 zakończyliśmy już zapisy na szkolenia grupowe. Jesienią jest możliwość zorganizowania terminu indywidualnego. Pamiętaj, sezon się nie kończy, trzeba się tylko cieplej ubrać 🙂
Wiosną 2024, w okresie kwiecień – czerwiec, planujemy kolejną edycję szkoleń. Szczegóły już niedługo!
Terminy indywidualne
Nie widzisz pasującego Ci terminu? A może chcesz szkolenie tylko dla Ciebie i swojej załogi? Nie ma problemu – skontaktuj się z nami, a my przygotujemy indywidulaną ofertę, dostosowaną do twoich potrzeb.

Szkolenie rozpoczyna się w pierwszego dnia o godzinie 0900 (możliwość zaokrętowania dzień wcześniej od godziny 2000).
Podczas trzech / czterech dni (w zależności konkretnego terminu) planujemy zarówno część manewrowa w porcie, jak i praktyczne ćwiczenia z nawigacji i planowania podróży.
Pamiętaj, program jest wyjątkowo intensywny, szykuj się na minimum 10 godzin zajęć dziennie! Każdego dnia ćwiczymy w godzinach 9-19, z wyjątkiem ostatniego dnia, kiedy kończymy ok. 1600.
Szczegółowy program:
Manewrowanie jachtem żaglowym:
doskonalenie podejść long-side
cumowanie w Y-bomach
manewry portowe na żaglach oraz na silniku
zacieśniona cyrkulacja
Planowanie rejsu (passage plan):
analiza prognoz pogody
optymalizacja trasy w zależności od warunków wiatrowych
przygotowanie nawigacyjne do rejsu
Obsługa radia VHF:
zgłoszenie wejść/wyjść z portów
wzywanie pomocy
łączność z innymi jednostkami, rozmowy z kontrolą ruchu VTS zatoka
BHP:
omówienie wszystkich środków ratunkowych (kamizelki ratunkowe, koła ratunkowe, tratwa ratunkowa, pirotechnika, EPIRB)
jak profesjonalnie przeszkolić załogę przed rejsem z zasad BHP
wzywanie pomocy
Silnik oraz instalacje elektryczne:
omówienie wszystkich podzespołów silnika
sprawdzenie poprawności działania instalacji elektrycznej
zapobieganie oraz omówienie podstawowych awarii na jachcie
Obsługa oraz wiedza o jachcie:
omówienie olinowania, stawianie, zrzucanie, refowanie żagli
utrzymywanie kursu kompasowego w praktyce
rzucanie kotwicy oraz stawanie na kotwicy
Wariant STANDARD: Od 1149zł, w zależności od wybranego terminu
Wariant EKSPERT (duży jacht: Bavaria 50) : od 1499 zł, w zależności od wybranego terminu
Cena zawiera:
Pełną realizację programu szkolenia przez kapitana – instruktora
Nocleg na jachcie
Możliwość zaokrętowania dzień wcześniej od 2000
Cena nie zawiera:
Kasy jachtowej przeznaczonej na wyżywienie, opłaty portowe, paliwo. Kapitan jest zwolniony z wpłaty do kasy jachtowej. Kasa jachtowa jest rozliczana po rejsie. Orientacyjna wysokość to 50zł / osoba/ dzień
Sprzątania po rejsie – 250zł do podziału na załogę
Pełnego ubezpieczenia kaucji – 50zł / osoba
Terminy płatności: zaliczka 400zł w momencie zapisu, druga rata 4 tygodnie przed rozpoczęciem szkolenia
Zaczynamy i kończymy w Gdańsku (Marina Cesarska) lub w Gdyni (Yacht Park Marina). W planie zapewniamy nocny przelot do jednego z sąsiednich portów, aby w praktyce poćwiczyć nawigacje nocną i popularne „światełka”.
W pozostałe dni planujemy popływać do sąsiednich portów (tj. Jastarnia Gdynia, Gdańsk, Sopot, Hel) aby zobaczyć w praktyce na czym polega planowanie trasy. Pozwoli nam to poćwiczyć manewry w innym porcie – inne warunki wiatrowe oraz infrastruktura pozwolą Ci lepiej przygotować się to tego, co czeka Cię w twojej karierze kapitana 🙂
Pamiętaj, że głównym celem jest szkolenie manewrowe, dlatego nie nastawiaj się na dużą ilość przepłyniętych mil morskich.
Spokojnie, nie będzie żadnych egzaminów wstępnych. Plan szkolenia zakłada jednak, że masz już wiedzę na poziomie Jachtowego Sternika Morskiego. Nie musisz być w tych tematach ekspertem – w końcu po to przychodzisz na szkolenie, że się nauczyć 🙂 Jeżeli:
Znasz podstawy zasady manewrowania: masz już na koncie wykonanych cumowań morskim jachtem np. pod okiem instruktora
masz podstawową wiedzę z nawigacji: kojarzysz m.in. że kurs kompasowy i rzeczywisty po dnie to nie to samo
To te warsztaty są na pewno dla Ciebie. Jednak jeżeli do tej pory pory pływałeś/aś tylko turystycznie i chcesz dopiero poznać podstawy manewrowania jachtem w porcie, na warsztaty kapitańskie może być dla Ciebie za wcześnie. Rozważ skorzystanie ze szkolenia na Jachtowego Sternika Morskiego.
W sezonie 2023 zakończyliśmy już zapisy na szkolenia grupowe. Jesienią jest możliwość zorganizowania terminu indywidualnego. Pamiętaj, sezon się nie kończy, trzeba się tylko cieplej ubrać 🙂
Wiosną 2024, w okresie kwiecień – czerwiec, planujemy kolejną edycję szkoleń. Szczegóły już niedługo!
